Wednesday, November 6, 2013

6 november - Dag 64

Efter en skoldag som sammanfattas så här: Service Marketing, god bolgonese, hetsplugg med Jocelyn i bibblan, Fundamentals of Corporate Finance och rastdans så begav några av oss till Carrefour för lite nödvändig shopping. Jag köpte bland annat ett täcke som mor och far skall använda när de kommer hit på fredag kväll. 

Dagens story 1: Den gamle mannen på bussen
På vägen hem så satte sig en gammal man bredvid mig och mina stora påsar. Efter ett tag började han prata med mig, först på franska men jag förklarade att min franska inte var den bästa. Då fortsatte han på knagglig engelska. Eftersom hans tredje fråga var var jag bodde, eftersom vi några hållplatser bort skulle komma dit och eftersom jag inte visste om det här var en snäll eller skum gubbe så fick jag börja hitta på en story. Jag sa att jag bor i stan men att jag nu var på väg till en kompis. Ungefär då så upptäckte han mitt täcke och frågade om det var en gåva. Jag svarade nej, jag har bara köpt det åt en kompis men kommer att få pengar för det. Detta tyckte gubben var underligt och det kan ju vara förståerligt. Efter det frågade gubben om jag kunde hjälpa honom att lära sig engelska vilket ju var lite gulligt men jag svarade att det är snart i slutet av terminen och att jag har för mycket att göra i skolan för att hinna med det (det är ju faktiskt sant). När jag några minuter senare trycker på stoppknappen frågar han återigen "bor du här?". "Nej, här bor min vän" sa jag och fortsatte "jag skall bara lämna av täcket". När jag gick av bussen tänkte jag att den där mannen nog var rätt så snäll ändå så därför ville jag inte visa att jag skulle gå in genom dörren med min nyckel, oklart om han hann upptäcka detta eller ej.

Dagens story 2: Tvättkriget
Väl hemma insåg jag att jag bör sätta igång en tvätt. M&P kommer på fredag och 60 grader vitt-tvätten var därför prioriterad (lakan, handdukar och sånt you know). I min byggnad finns det endast två tvättmaskiner som man inte bokar, man bara går dit och hoppas att det är ledigt. Otroligt nog brukar de också vara det när jag kommer dit. Idag var dock båda maskinerna fulla med tvätt, dock färdigkörda. Jaha, tänkte jag, får la gå upp till lägenheten igen och vänta en stund tills de kommer och hämtar dem. Jag minns inte hur många gånger därefter (första gången = ca kl 18:45), som jag gick ner till tvättstugan men kl 21:00 fick jag nog och tömde en av maskinerna. Det var uppenbarligen en manlig ägare av tvätten för det var många manliga underkläder och en skön mix av mörka och vita plagg. 22:30 gick jag sedan ner för att lägga in min tvätt i torktumlaren (behöver verkligen få mitt underlakan torrt innan jag går och lägger mig!!) men då har såklart tvättare 1 och 2 lagt sina tvättar i torktumlarna. Den ena hade 45 min kvar, den andra 0 min. Jag gick därför upp till lägenheten igen för att vänta in personen vars tvätt var färdigtorkad. 22:45 gick jag ner dit igen men tvätten låg fortfarande kvar i den färdiga torktumlaren. Återigen bestämmer jag mig för att tömma denna och ja, samma tvätt som tidigare, Måste erkänna att jag tycker lite synd om denna kille för tvätten var inte alls torr men den var ju klar så han får skylla sig själv. Nu hoppas jag bara att jag 1) inte möter denna kille där nere när jag om ca 15 min skall gå ner och hämta min tvätt och 2) att min tvätt ligger kvar i torktumlaren!!!

No comments:

Post a Comment