Tuesday, November 5, 2013

Paris med Oscar - Dag 2

Lördag 26 oktober. Vi gick upp tidigt och traskade sedan (typ halv nio) mot Sacre Coeur. Det kändes som att Paris inte riktigt hade vaknat än vilket var lite häftigt; lugnt och turistfritt.

Sedan tog vi tunnelbanan mot Eiffeltornet. Först tog vi lite bilder och sedan gick vi närmre för Oscar ville gärna känna på tornet...

Vilket han inte kunder för där hängde en Greenpeace-aktivist. Hela området under tornet var avspärrat och runt om flockades besvikna turister och TV-team.

Sen tänkte vi gå till Palais de Tokyo vilket sägs vara ett fräckt museum. Vi var dock för tidiga, så vi gick och käkade frukost nummer två och gick sedan igenom den här marknaden för att till slut gå in på moderna kosntmuséet som ligger i samma byggnad. Fortfarande för tidiga för Palais de Tokyo alltså. Moderna muséet hade en fräck ordinarie samling som vi upptäckte rätt så sent för vi hamnade på deras specialutställning med mattor.

Sen shoppade vi lite och åt glass under vårt paraply på en bänk vid Champs-Elysée medan regnet vräkte ner. Nör solen tittade fram igen gick vi upp i Triumfbågen.

Sen begav vi oss till mitt favoritmuseum - Centre Pompidou och besökte Roy Lichtensteins utställning. Jag åkte hem med en fräck affisch som skall ramas in och upp på väggen hemma i GBG.

På kvällen åt vi middag vid en restaurang nära vårt hostel. Vi valde tryffelpasta och vi dog lite. Tiramisu till efterrätt, dog igen!