Monday, November 25, 2013

Middagstips mm

Tänkte bjud med mig av några enkla middagstips och energimål. Det här är vad jag har ätit den senaste tiden:


Köttfärsbiffar med parmaskinka och balsamsås

Nötfärs formade som små biffar --> stek i lite olja. Lägg till parmaskinka efter ett tag. Blanda grädde, balsamvinäger, salt, peppar, pressad vitlök och oregano och häll över biffarna och skinkan, låt puttra ett tag. Serveras helst med ugnsrostade grönsaker (om man har ugn) annars ex pasta och som här med färsk spenat.



Köttfärsbiffar med rödbetor

Ungefär det här receptet. Jag serverade mina biffar med stekta kikärtor och paprika.



Bananpannkakor Josefin Style

Har säkert delat med mig av det hör receptet förut här i bloggen men här kommer det igen: en skivad banan, ca 2 dl havregryn, 2-3 msk fromage blanc/kvarg, 3 ägg (2 hela + en vita eller 3 hela), lite olja, lite mjölk, vanljpulver, en nypa salt --> mixa. Låt smeten vila i minst 15 min (VIKTIGT). Häll ev i lite mer mjölk för en lagom konsistens. Servera med hallon och kanel.



Chokladbollar med dadlar

Ca 10 dadlar, 2 msk kakao, 2 msk fromage bland/kvarg, minst 2 msk kaffe eller vatten, 2 dl havregryn--> mixa. Fyll på med mer havregyn till du uppnår önskad konsistens. Rulla i riven kokos och sedan in i kylen. GOTT!



Skink- och broccolipasta

Färsk fint skivad broccoli, en finhackad lök, en pressad vitlöksklyfta, lite olja --> fräs. Lägg till rökt skinka (jag köpte färdigtärnad men i Sverige kan man köpa restbitar från charken, billigt) efter ett tag och stek lite till. Lägg sedan till creme fraiche, salt, peppar, lite senap och lite ost. Servera med pasta.

No comments:

Post a Comment