Tuesday, November 19, 2013

Paris med Jesper och Adrian - Dag 1

I lördags morse åkte jag åter igen in till Paris, för fjärde gången den här hösten. Man får liksom aldrig riktigt nog av den staden. Det är fortfarande en hel del saker som jag vill uppleva där men nu blir det nog klurigt att hinna med en till Parisresa för nu börjar tentapluggandet.

Jag kom iallafall till Paris kl 10:11 och eftersom min bror = Jesper och min kusin = Adrian som båda studerar franska i Lyon den här terminen, inte skulle komma till stan förrän 12/13 så tog jag med min lilla rullväska ut på stan. Först gick jag till Citadium som är ett riktigt ballt köpcentrum. Där köpte jag faktiskt ett par nya skor. Dock så blev det från svenska märket Vagabond och i en modell som är ruskigt lik mina Vagabond-boots med klack (men dessa hade låg klack). Jag var och är fortfarande iallafall väldigt nöjd med köpet. Sedan gick jag och letade efter Uniqlo som jag visste låg i trakterna men jag mindes inte exakt var. Mitt emot La Fayette låg den i allafall och inne i butiken som är en japansk kedja med en massa baskläder var det som vanligt kaotiskt. Att gå runt med rullväskan där inne var helt enkelt inte så lätt och jag råkade köra över foten på en äldre kvinna som därefter gav mig en arg blick. Jag köpte i allafall en vit Oxfordskjorta med perfekt passform för 19 euro. Efter dessa shoppingäventyr tog jag mig till Gare du Nord där jag åt två Cheeseburgare i väntan på grabbarna. Efter att ha lämnat våra väskor på hotellet (som var riktigt över förväntan) så stack vi tillbaka till Citadium och Uniqlo. Lika kul gång nummer två och grabbarna köpte en hel del plagg.


Julpyntad Printemps
Inne i Citadium  

Hittade en kompis
Printemps julskyltning



Efter shoppingen tog vi metron till Marais där vi åt fika/lunch och drack gott kaffe. Köpte var sin söksak på ett litet patisserie efteråt, man lever bara en gång. Kassörskan kunde ett uttryck på svenska "dumma dig". Det var kul.

Min lillebror Jesper
Min nya obsession; Tiramisu! 

Kusin Adrian

Sedan stack vi tillbaka till vårt fina hotell.




Nya skjortor

Sen stack vi till Trocadero och tittade på det där coola tornet inann vi promenerade ner längs Avenue du President Wilson till Au Palais de Tokyo för en middag på Tokyo Eat. Det blev väldigt dyrt för vi åt både huvudrätt, varmrätt och drack dyrt vin (killarna har gått och blivit vinexperter där nere i Lyon). Trevligt var det i allafall. Efter middagen tänkte vi gå på museumet som har öppet till kl 00 varje dag men vi var så trötta/fulla så vi kollade i Gift Shop:en (massa coola böcker!) och sedan åkte vi hem.




















No comments:

Post a Comment