Thursday, September 12, 2013

10 september - Dag 8

Denna dag planerade vi att åka till IKEA. Vi trodde att det skulle gå rätt så smidigt, att vi skulle komma dit med en buss och sedan en kort promenad. Ditresan blev dock rätt så hemsk. Kl 11 satte vi oss på den första bussen från Campus.

Kl 12:55 tänkte vi ta en buss från centrum. Den bussen kom men på grund av att bussbolaget strejkade så åkte bussen sedan bara iväg tom. Nästa buss likadant. Nästa likadant.

13:25 kom vi äntligen på en buss som skulle åka. För det första så var den bussen en sådan som vi skulle åka från ändhållplats till ändhållplats, med hållplatser heeela vägen och små kringelikrokvägar. För det andra skulle den resan ta en timma. För det tredje så var trafiken jättelångsam och vi stod stilla ett långt tag för att det var en stor lastbil som blockerade vägen. För det fjärde så var bussen knökfull. För det femte så var det två män som började skrika och bråka med varandra. De hoppade av bussen och en av dem tog av sig sin tröja och gjorde sig redo med knytnävarna. Den andra mannen ville dock inte bråka. Det påminde mig om en scen i Djungelboken där Mowgli slår med knytnävarna mot Baloo.

Typ 14:40 går vi av bussen. Då är vi lost. Det känns som värdens ände med en liten obemannad tågstation. Vi frågade dock lite folk om vägen men fick svaret ”det går inte att gå dit, det är en bilbro dit”. Vi kollade dock upp att det enligt GoogleMap visst skulle kunna gå att gå dit så det gjorde vi (fanns en liten gångbana).

Ca kl 15 var vi framme och hungriga gick vi direkt till restaurangen. Jag blev riktigt besviken när jag beställde köttbullar och de inte hade barken potatis eller potatismos, och inte heller lingonsylt. Trodde att den rätten var standard i hela världen. Det fick bli köttbullar, brunsås och pommes frites + lingondricka.

Jag köpte lite saker såsom ett extra sängset, extra handdukar, en filt, en kudde, min favoritstekspade, vitlökspress, ljus mm. Hemresan var som tur var mycket behagligare.

På vägen till min buss i Rouen gick jag in i en elektronikbutik och köpte en ethernetkabel (jag hade på morgonen stuckit till macbutiken och köpt den nödvändiga adaptern för 29 euro). Äntligen skulle jag få internet tänkte jag!!! Väl hemma i lägenheten började dock mitt wifi till datorn plötsligt att fungera…


Lycklig över att äntligen ha internet, och att äntligen kunna skypa med min pojkvän, glömde jag nästan av att packa inför Paris-resan dagen därpå.

Theatre des Arts - namnet på hållplatsen vi hängde vid i en evighet och dessutom namnet på denna betongbyggnad.
Vi blev väldigt glade när vi först skymtade denna skylt på avstånd.
Utanför IKEA.
Danielle, vid hållplatsen på väg hem.

No comments:

Post a Comment