Tuesday, September 10, 2013

3 September - Avresedagen

Det blev av olika anledningar bara 1 timmas sömn natten till avresedagen. Klockan 03:00 ringde väckarklockan och efter en dusch, ihoptryckande av packning, och föda i form av en kvargröra som jag gjorde kvällen innan + rostad macka och kaffe, begav jag och pappa oss mot Landvetter. Då var klockan 04:35. Väl på Landvetter träffade jag Romeo som är en av de fem Handelsstudenter som är här på utbyte. Vi lärde snabbt känna varandra och efter en kort flygtur till Köpenhamn åt vi en überdyr frukost (bröd+smör+ost+yoghurt+vatten för 70 DKK). Innan vi gick på planet till Paris mötte vi även Handelsstudent nummer två, Mandy. På flyget försökte vi sova men att hitta en skön sovställning var himla klurigt.

Från Charles de Gaulle till Rouen hade vi via skolan bokat en shuttle. När vi gick ut vid ”Arrivals” möttes vi av en snubbe med en Rouen Business School-lapp, fem trötta/oroliga/bortkomna asiater och två blonda danskor som såg lite äldre ut. I vår shuttle blev vi till slut danskorna, en av kinesiskorna, Romeo, jag och Mandy. Bilresan tog nästan två timmar, tror att chauffören tog en del omvägar för han körde då och då av från motorvägen mot Rouen.

Väl framme i Rouen (ca kl 13:30) åkte chauffören runt och släppte av oss där vi skulle bo men eftersom jag och Romeo skulle bo downtown så blev vi avsläppta vid skolan, vid Chateau. Sen mötte vi Mandy igen och stack med en kille från Colture Connection (deras motsvarighet till handels internationella utskott), till ett torg och åt quiche (typ en paj).

Packningen skulle komma förrän senare på eftermiddagen så vi åkte med en shuttle-tur till Carrefour (stormarknad, tänkt ICA Maxi fast mycket större, de har verkligen allt). Vi hade då träffat Julia, Danielle och en Stockholmstjej som de hittat, Rosanna. Vi fick 30 min på oss att handla, sedan skulle Shuttlen åka tillbaka till skolan. Det kändes som om vi var med i en utmaning i Project Runway, typ den där de skall göra kläder av material de hittar i en matvarubutik. Vi sprang som galningar och plockade tallrikar, bestick, glas, kastruller, stekpannor… När jag stod vid kassan insåg jag att jag inte hade hunnit köpa någon mat, bortsett från ett paket ägg.

När vi kom tillbaka till Chateau möttes vi av vår packning som hade kommit och sedan väntade vi i en evighet på att en shuttle skulle köra mig, Romeo och Danielle till våra residences downtown. Att ingen i Culture Co verkade känna till mitt boende kändes ju lovande, fick senare reda på att vi bara är 5 utbytesstudenter som bor här så det make sense.

Min lägenhet är väldigt fräsch men har lite skum planlösning. Jag har en stor hall och garderob samt ett stort och riktigt fräscht badrum. Resten av lägenheten är som en trekant med en säng, stort skrivbord och kokvrå. Min utsikt är en ganska stor led och KIA Motors. Har dock väldigt nära till min hållplats, stort plus.


Kvällen avslutades sedan med en mysig middag vid de vieux marché med de andra handelsstudenterna och Rosanna (som pluggar ekonomi på Stockholms universitet). Eftersom jag inte hade någon koll på hur bussarna går från mig så bestämde jag mig för att promenera dit. Blev en hel del orientering för att hitta rätt. Middagen för min del var fläskfile och en skum risotto (bestod mest av hackad gurka). Gott var det i allafall. Tog mig hem med en buss (fick hjälp av en snäll man att hitta rätt). Somnade sedan rätt så snabbt trots att jag inte hade något täcke eller kudde (bara påslakan och örngott fylld med tröjor).

Shuttlen på väg tillbaka till skolan fylld med våra påsar.

Gänget vid parkeringen
Carrefour. Inte den sista gången jag besöker det stället direkt.
Nästan all min packning
Romeo och Danielle bilen på väg till våra boenden downtown. 
Min fantastiskt fina utsikt!
Tog med mig min ljusslinga i packningen, men tänkte inte sätta upp den förrän senare på hösten. Ville dock höja mysstämningen så den åkte upp.
Kolla in kudden :(
Det bästa med min lägenhet är att badrummet är stort och fräscht.

No comments:

Post a Comment