Wednesday, September 18, 2013

18 september - Dag 16

Lektionen idag var helt OK men läraren var jättesen. Han sa att det berodde på att det var för långt till klassrummet. Insåg senare att det nog berodde på att han satt i rullstol och förmodligen rullat från parkeringen som ja, ligger på andra sidan av skolområdet. När lektionen väl var igång snackade vi om hur man skall förhålla sig i klassen och vad vi förväntar oss av kursen - i en evighet. Han sa också att man inte fick äta eller dricka i klassrummet, att inga laptops, mobiler eller andra gadgetar var tillåtna och att han kör 5 min rast var 45:e minut. Hetsig lärare! Den äldsta personen i klassen fick i uppdrag att hålla tiden och det gjorde hon bra, hon avbröt läraren mitt i en mening för att påpeka att det nu minsann har gått 45 min. Problemet är bara det att på 5 min hinner man inte mycket. Jag och Justine och en annan kanadensiska som jag inte vet vad hon heter (illa!) rusade ner och köpte oss kaffe (kostar bara 50 cent!!!) men det var ju så varmt att vi insåg att det skulle bli svårt att dricka upp det i tid. När det hade gått 5 min stod vi i dörren till klassrummet och surplade på våra kaffe, läraren insåg dilemmat och lät oss dricka upp våra koppar under lektionen.

Efter tre timmar lektion mötte jag upp Danielle i centrum. Vi har bestämt oss för att köpa gymkort i stan och ville därför kolla runt på de olika gymmen för att se prisskillnader, location och lokalerna. Fyra gym stod på vår lista men vi skippade ett för att vi tyckte att det låg för långt bort.

Gym 1: Billigt men skabbig lokal. Såg ut som någons källare som man hade tryckt in lite gymredskap i. Salen för gymklasser var mörk och murrig med lågt till tak. Vi var inte så nöjda.

Gym 2: Nere vid floden, en bit från närmsta busshållplats, hyffsat fräscha lokaler. Pris 155 euro för 3 mån.

Gym 3: Stort gym inne i ett köpcentrum, en bit längre bort längs floden. Stora lokaler med skumma heltäckningsmattor. Hetsig försäljartjej som visade oss runt. För dyrt, 225 euro:ish för 3 mån.

Så det blir nog gym nummer två, Studio Fitness. Många Les Mills-pass har dem, stort plus.

Efter gymrundan stack vi upp till Mont-Saint Aignan (området där skolan ligger i), för att hämta ut våra bankkort hos BNP Paribas. Enligt mitt kort så har jag bytt namn till Josephin.

Nu på kvällen har jag lagat mat som resulterade i middag och tre matlådor, se recept nedan. Har dessutom pluggat lite vilket känns väldigt duktigt i ett sådant här tidigt stadie. Nu skall jag titta på någon serie och sedan sova. Imogon 08:45: International Marketing.

Köttfärsås/gryta med morötter och broccoli: Köttfärs, lök, broccoli (i små buketter), morötter (tunna skivor), vitlök, passerade tomater, senap, tomatpuré, ketchup,  sambal oelek, salt, peppar, chilipulver, cayennepeppar, oregano, nudelkryddmix (från ett nudelpaket), kikkomansoja, vatten.
Plugg = skriva av powerpointslides från dagens lektion.

No comments:

Post a Comment