Tuesday, September 10, 2013

6 september - Dag 4

Kl 10 träffade jag min Cross-cultural-grupp och sedan gick vi till ett klassrum och fortsatte på vår presentation. Denna dag var de liite mer villiga att prata engelska och lite mer effektiva så när vi senare började lektionen på eftermiddagen var vi i princip klara. Dock dissade läraren vårt topic med motiveringen ”reklam är för vanligt och ni fokuserar för mycket på marknadsstrategier istället för muliculturism”. Hon ville också väldigt gärna att vi skulle göra ett rollspel. Efter en del funderingar så bestämde vi oss till slut för att vara ett gäng marknadschefer på IKEA som har samlats för ett krismöte. I Thailand har man gjort en reklamfilm som innehåller ord (namn på möbler) som uppfattas på helt fel sätt. Försäljningssiffrorna har därför sjunkit och det måste åtgärdas. Vidare så har man brist på fantasi i Marocco så då frågar de mig som är marknadschef på IKEA Sverige vad som är trendigt här och då pratar jag om att det är populärt att företag i svenska reklamfilmer använder sig av samma karaktärer i varje reklamfilm (visar Surfa Com Hem Style som exempel). Efter lite mer prat kommer vår spanska företagsspion Inigo fram till att vi skall göra en reklamfilm som är multikulturell och passar i hela världen. Cheezy.

Vi kl 17 lämnade jag gruppen som och gick och spanade in ett närliggande gym med Julia och Mandy. Det ligger på campus-området och har bland annat Les Mills-pass såsom Bodypump, CXWORX, BODYATTACK mm. Det dumma är att man i Frankrike måste ha en medical certificate för att få köpa ett gymkort. Vi måste alltså boka in en medical examination. Får se om vi gör det i nästa vecka.

Till middag blev det nudlar med tillhörande grönsakskryddning. Chilin där i var verkligen jättestark. Traditionsmässigt åt jag en tomt till förrätt. Kl 20 mötte jag Danielle, hennes granne Hanna (från Conneticut), Julia, Mandy och en kille vid namn Victor (från Sao Paulo) som hon hittade vid busshållplatsen. Vi gick till en pub/bar vid namn Delirium och drack äppelöl. Hemma igen vid elvatiden.

Vårt manus. Jag är "J"
Delirium 
Elefantlampa
Mandy persikoöl 
Julia, Mandy, Victor, Danielle (och Hannah som inte fick plats på bilden)

No comments:

Post a Comment