Tuesday, September 10, 2013

7 september - Dag 5

Lördag, men inte skolfri. Cross-Cultural-presentationerna skulle presenteras denna dag och jag och min grupp möttes vid skolan 09:30 (vilket de tyckte var vääldigt tidigt). Skådespelet gick bra men vår grupp gick inte vidare i tävlingen vilket var skönt för då slapp vi spela upp det hela på finalen (där vinnarna från fyra grupper visade upp sina presentationer framför fullsatt aula). De flesta vinnarna hade gjort filmer och en del var riktigt underhållande. Efter Cross-Cultural-grejen var klar hade skolans tre stora föreningar (1. De som anordnar fester 2. Arts/dance 3. Sports) aktiviteter utanför skolan på en stor gräsäng. Först dansade skolans dansgrupp (de var bra) och sedan ropade de att det skulle vara Gymnastique Suédoise lite längre bort. Nyfikna som vi var följde vi efter Sports-människorna för vi hade ingen aning om vad svensk gymnastik var. Vi ställde oss i en stor ring och i mitten stod en vältränad kille med svarta linne med en blågul logga på. svensk gymnastik visade sig vara typ aerobics (tänk sådana ”gympor” som hålls i sporthallar som medelålders kvinnor går på). Jobbigt var det i alla fall och när instruktören sa att passet skulle hålla på i 55 min så trodde vi att han skojade, men icke! Svettdropparna började rinna längs med pannan och min vita klänning började kännas allt mer opassande för aktiviteten. Mitt dunderskavsår gjorde inte saken bättre heller. Kul var det och gratis träning fick vi och vi var faktiskt med på nästan hela passet.

Efter aktiviteterna åkte vi mot Carrefour för att handla och fixa franska SIM-kort till våra mobiler. Vi (jag, Mandy och Danielle) ställde oss i en liten kö på Orange och inte trodde vi då att vi skulle behöva vara kvar i butiken i 2 timmar. Killen som skulle hjälpa oss var uppenbarligen ny på jobbet, och han kunde dessutom ingen engelska. Han blandade ihop våra papper och gav oss fel sorts SIM-kort tre gånger så vi var tvungna att göra om allt flera gånger. Till slut kunde vi i alla fall lämna det bakom oss och gick istället in på Carrefour men både tiden och energinivån var då i riktigt knapp. Dagens bästa köp blev det omtalade torrschampot Klorane som jag hittade i en pharmacie-avdelning på Carrefour.

På grund av dåligt tajmade bussar kom jag inte hem förrän 21:25 och 35 min senare skulle jag befinna mig hos Danielle för förfest. Jag bytte snabbt om och drog sedan ditåt och trots att jag dessutom stannade till på McD så anlände jag bara 10 min för sent (ändå först av alla, score). När Julia kom en stund senare så hade hon tagit med sig två kinesiskor (Joanna och Audrey) som hon hade hittat på bussen. De här skulle bli deras första utekväll och de smuttade väldigt försiktigt på vinet vi bjöd dem på. Senare anslöt de andra och vid halv-et-tiden drog vi till nattklubben och dansade som bara svenskar kan. Natten slutade med en taxitur hem runt kl 4. Kul kväll!

Utsikt från Château.
BBQ med skolans tre "kårer"/clubs.  

Jag och Rosanna väntade på att de andra grupperna skulle bli klara.
Skolbyggnader
Skolans dansgrupp uppträdde. De var ganska så bra.
Tog inga bilder på kvällen tyvärr.

No comments:

Post a Comment