Tuesday, September 10, 2013

4 september - Dag 2

Vi insåg efter vår första handling på Carrefour att vi absolut behövde åka dit dagen därpå (jag hade ju exempelvis missat att köpa täcke och kudde). Vid lunchtid tog vi därför bussen dit, efter en lunch på ett torg nära skolan. (Jag ringde mamma och bad henne kolla upp bussar, hade ju ingen aning hur jag ens skulle ta mig till skolan) och handlade i lugn och ro den här gången. Jag försökte få tag på en nätverksladd men behöver en som har thunderbolt-uttag i ena änden och de hade dem inte. Tror att fem butiksherrar var delaktiga i mitt problem då deras engelska inte var den bästa. Efter nästan två timmar lämnade vi butiken och då hade vi alla köpt så mycket att vi nästan inte kunde bära våra påsar. För 1800 euro fick jag bland annat köpt ett strykjärn (9,90 euro), flingor, havregryn, Wasa knäckebröd (!!!!), smör, yoghurt/kvarg-grej, mjölk, frukt och grönsaker, pasta, kryddor, vin, olja, ketchup, senap osv. Vågade inte köpa så mycket kylvaror så det blev inte så mycket middagsmaterial. 

När jag kom hem till lägenheten hade klockan hunnit bli 16 och eftersom vi skulle börja förfesta hos Danielle och Romeo inför ”Welcome party” på en pub downtown så blev det en snabb dusch och middag i form av Kellogs K Special (de är extra sockrade här i Frankrike).

Efter en busstur och ännu mera orientering kom jag fram till Dani och Romeo 18:30 och kort därefter kom Julia, Mandy och Rosanna från campus där de bor. Vi drack vin och stack sedan mot puben två timmar senare. Vid puben var det fullt av utisar och jag hittade bland annat en tjej från Hong Kong och en från Taiwan som bor nära mig så vi bestämde oss för att ta bussen hem sedan. Sista bussen skulle gå 22:56 men de ville absolut ha marginal så de ville ta den näst sista bussen, 22:23. Som ni förstår så blev min vistelse på puben därför inte så lång men det var ju trevligt att ha sällskap hem iaf. Vi hann såklart inte med 22:23-bussen för på vägen skulle vi ta ”selfies” och trots att de här två tjejerna, Ella och Faye, redan har studerat här i ett år så hittade de inte till bussen.

Väl hemma såg jag till att få i mig resorb, huvudet dunkade redan och dagen därpå skulle det vara ett compulsary info meeting för alla 400 utbytesstudenter kl 10.



Ännu en bild från min lägenhet.
Att ha så här nära till min busshållplats är något jag absolut inte är van vid där hemma.
Näringsrik frukost.
Romeo på förfesten. 
Danielle
Mandy 
Julia och Romeo

No comments:

Post a Comment