Tuesday, September 10, 2013

5 september - Dag 3

10:00, vi står utanför Auditorium där infomötet skall hållas. De skulle börja kl 10 men vi funderade på om de kanske kör dem akademisk kvart i Frankrike. En halvtimma senare började mötet. Auditorium var stort och ganska fintfast med skum grön färg på stolarna (som dock var väldigt sköna) och INGEN LUFTKONDITIONERING. Tänk er att det är 25 grader och sol och inne i auditoriumet är det 400 pers, bastuvarning! Det var mycket blablabla och onödig info. Efteråt skulle de fota alla oss för ”Student Journal”. Vi vinkade och hoppade och log lydigt.

På eftermiddagen mötte jag och Julia upp Romeo och Danielle i centrum och vi åt en stadig McDonalds-lunch samtidigt som vi njöt av att ha tillgång till internet. Därefter åkte vi tillbaka till skolan och ansökte om att få busskort (yes vi tjuvåker för fullt här) och bankkonto (för de kan absolut inte sätta in våra lägenhetsdeposits på våra svenska bankkonton när det är dags för oss att åka hem).

Klockan fem skulle våra ”Cross-Cultural Seminars” börja. Det är som en minikurs baserad på seminarier där man skall jobba i grupp med andra utisar och franska studenter. I klassrummet där jag skulle vara visade det sig bara var typ 7 utbytesstudenter och resten franska studenter. Efter en föreläsning av en koreansk professor (som älskade att prata om sig själv, om Loréal, om läppbalsam och BB-creams), delades vi in i smågrupper för att bestämma vilket ämne vi skulle fördjupa oss i (kopplat till kulturella skillnader och globalisering). I min grupp var det fem fransyskor/fransmän, en spanjor och jag. De franska studenterna verkade inte ha förstått någonting av vad professorn hade pratat om för de pratade bara en massa franska och struntade i princip i mig och spanjoren. De kom i alla fall fram till att vårt topic skall vara skillnad i reklam.

När jag kom hem, runt kl 20, lagade jag middag i form av pasta, ketchup, peppar och oregano (man tager vad man haver). Sedan blev jag så uttråkad av att inte ha något internet så jag köpte 20MB surf via Tele2 för 45 kr. Jag har 6 MB kvar…

McDonalds = wifi! 
Romeo utanför skolan
Danielle
Château, en av skolbyggnaderna.

2 comments:

  1. Haha jag känner igen det där med att fransoser drar sig från att prata engelska, vardag här borta! ;)
    Kul att din blogg har kommit igång ordentligt, jag ska följa den slaviskt!
    Pussss och kram från USA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, jag förstår det!! Ja äntligen, jag följer ju såklart din blogg med så när jag fick internet gick jag nästan direkt in på din blogg och kollade vad du har haft för dig. Kul att du har hållit på så länge för jag är en av dem som inte ens har börjat skolan än (börjar på mån).

      Puss från Rouen!

      Delete